Naar homepage
Fragment

Liefde voor Muziek/Plaatwaarde: Revolver van The Beatles

  1. Fragmentenchevron right
  2. Liefde voor Muziek/Plaatwaarde: Revolver van The Beatles

In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam deze week Revolver van The Beatles.

In de jaren 60 ontstaan er veel grote muziekgroepen, maar The Beatles is wel het schoolvoorbeeld van een succesvolle jaren 60-band. De heren uit Liverpool veroveren in een mum van tijd de wereld en vinden zichzelf vervolgens meerdere keren opnieuw uit. Helaas voor de fans is de pret niet van al te lange duur. Naarmate de jaren 60 vorderen raken de leden steeds verder van elkaar verwijderd, wat erin resulteert dat zij in 1970 allemaal hun eigen weg gaan.

Muzikaal gezien is 1966 een van de meest bijzondere jaren uit de bestaansgeschiedenis van de band. Beatlemania, de wereldwijde gekte rondom de groep, is dan op een hoogtepunt, maar The Beatles voelen er weinig voor om alleen gezien te worden als tieneridolen. Zij zijn in de eerste plaats muzikanten en zo willen zij zich ook meer gaan profileren. In 1965 slaan zij al een nieuwe weg in met Rubber Soul en deze koers zetten zij in ’66 door met Revolver.

Hoewel muziek natuurlijk bij uitstek iets is om een subjectieve mening over te vormen, wordt Revolver door kenners gezien als de eerste Beatles-plaat waarop duidelijk te horen is dat de band de muzikale grenzen opzoekt.

Dit doen de bandleden samen, maar ook steeds meer afzonderlijk. Zo laat George Harrison zich steeds meer inspireren door Indiase muziek, wat ook goed terug te horen is op Revolver. Denk aan composities als Love You To en Tomorrow Never Knows. Ook de andere leden gaan een experiment niet uit de weg. Zo laat Paul McCartney naar verluidt een microfoon in een bak water zakken om te horen wat voor geluid dat oplevert.

Qua opnametechnieken wordt ook alles uit de kast gehaald. Geluidstechnicus Geoff Emerick probeert samen met de band te zoeken naar trucs om de instrumenten net dat beetje extra te geven, waardoor de nummers een heel eigen geluid krijgen. Dit bereikt de band bijvoorbeeld door bepaalde versterkers en instrumenten te gebruiken, maar ook over de plaatsing van de microfoons wordt enorm goed nagedacht.

Op een gegeven moment besluit Emerick een microfoon in de bass drum te plaatsen, wat een krachtig geluid oplevert. Nog steeds wordt hier in de muzikale wereld naar gerefereerd als ‘het drumgeluid van Revolver‘. De platenmaatschappij van The Beatles is overigens helemaal niet blij met deze zet van Emerick, want de maatschappij heeft als regel dat microfoons niet te dicht bij de drumkit mogen staan.

Het verkennen van nieuw, muzikaal terrein zorgt er volgens critici voor dat Revolver een van de allerbeste platen is die The Beatles in hun korte bestaan hebben afgeleverd. Volgens sommigen is-ie zelfs beter dan Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, de Beatles-plaat die over het algemeen wordt gezien als een van allerbeste ter wereld en zeker hun absolute nummer 1.