Naar homepage
Fragment

Liefde voor Muziek/Plaatwaarde: L.A. Woman van The Doors

  1. Fragmentenchevron right
  2. Liefde voor Muziek/Plaatwaarde: L.A. Woman van The Doors

In Plaatwaarde bespreekt Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: L.A. Woman van The Doors.
De band wordt in 1965 gevormd en in 1967 brengen ze hun debuutplaat uit. Amper vier jaar later brengen zij hun laatste plaat uit in originele bezetting: L.A. Woman. Niet dat de band daarna uit elkaar gaat, maar zanger Jim Morrison overlijdt drie maanden na het verschijnen van L.A. Woman in zijn appartement in Parijs.
Alleen dat feit al maakt het tot een bijzondere plaat, maar ook het verhaal achter het opnameproces is opmerkelijk. Tegen het einde van de jaren 60, begin jaren 70 zijn The Doors met hun eigentijdse blues enorm groot over de hele wereld. Dit succes kent zoals zo vaak ook een keerzijde. Zanger Jim Morrison gebruikt steeds meer drugs en drank en wil af van zijn status als sekssymbool. Hij komt veel aan, laat zijn baard staan en heeft naar verluidt nog maar weinig zin in het leven. Ook de rest van de band kan de energie maar moeilijk opbrengen om begin jaren 70 vol goede moed aan nieuwe muziek te werken.
Zodoende komt de band volgens hun vaste producer, Paul Rothchild, met bar weinig interessant materiaal voor L.A. Woman. “Het was de eerste keer dat ik me verveelde in de studio. ik viel ervan in slaap”, vertelt hij in de The Doors-biografie No One Here Gets Out Alive.
Rothchild besluit de aanstaande plaat niet te produceren, waardoor de bandleden dit zelf doen. Als opnamelocatie kiest de band voor hun oefenruimte in Los Angeles. Het is er klein, rommelig en vooral geen opnamestudio. Zo moet Morrison zijn zangpartijen opnemen in de naastliggende badkamer.
Hoewel het ongetwijfeld een beetje behelpen is, staan alle nummers er binnen een week op. Volgens drummer John Densmore is hierna de cirkel rond: “Het was alsof we weer in de garage waren waar we onze eerste muziek opnamen.”, aldus Densmore in zijn biografie.
Het mixen van de plaat gebeurt wel in een echte studio, waar Jim Morrison zijn allerlaatste bijdrage ooit zal leveren aan materiaal van The Doors. Het gaat om de gefluisterde woorden Riders On The Storm.
Hoewel de vaste producer er in eerste instantie bij in slaap valt, weet L.A. Woman de rest van de wereld wel te bekoren. Nummers als Riders On The Storm, Love Her Madly en titelnummer L.A. Woman worden klassiekers en de plaat zelf wordt gezien als een van hun betere.