Uitzending gemist
EO

Zin, Zout en Zegen

  1. Gemiste uitzendingenchevron right
  2. Zin, Zout en Zegen

Joël Huijsing is pas 17 en toch al een voorbeeld voor de kinderen in zijn kerk. Hij haalt zijn hart op aan het kinderwerk. De kerk zag zijn potentie, coachte hem en nam hem op in het Kidspraise-team. Groeien in je talenten, “oefen maar, doe maar mee”, is belangrijk in de Evangelie Gemeente Soest. ‘Jezus centraal, kinderen en jongeren vooraan!’ is een van de pijlers van de gemeente. “Ik heb ontdekt dat dit echt iets is wat ik kan”, vertelt Joël. “Een gave van God die ik kan inzetten in zijn Koninkrijk en die ik hier mocht uitpakken”. De echtscheiding van zijn ouders heeft Joël snel volwassen gemaakt. Veel wil hij er niet over kwijt; hij vertelt liever over de mensen in de kerk die hem door die moeilijke jaren heen hielpen. En over de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, waar hij nu een tussenjaar doet. “Ik wilde uitvinden wie ik nou eigenlijk ben, wat ik geloof en hoe God mij ziet.” De Bijbelstudies en gesprekken vormen hem. Hij leert veel. “God heeft mij duidelijk gemaakt: ‘Jij bent wie Ik zeg dat jij bent.’ Hij wil mij blijven oppoetsen.” Betrekkelijk nieuw in de kerk is het delen van levensverhalen. Daarvoor is in de kerkzaal een grote verhalenboom geconstrueerd met korte verhalen en prachtige foto’s van gemeenteleden. Denk aan een 83-jarige die een parachutesprong maakte of iemand zonder tafeldiploma die bouwconstructeur werd. Verrassende verhalen die je niet aan de persoon afziet. Daarom is het goed om je leven met elkaar te delen en elkaar te vertellen welke rol Jezus daarin speelt. Om zo samen onderdeel te zijn van het grótere verhaal. De feestelijke Kidspraise XL sluit aan bij het verhaal van Joël. Het gaat over hoe God ons ziet en hoe wij kijken. Het verhaal van Cornelius en Petrus, uit Handelingen 3, dient als voorbeeld. Petrus kreeg een visioen dat hem in de war bracht: hij zag onrein eten en moest op bezoek bij een Romein! Hij moest anders leren kijken. Kunnen wij dat ook leren?