Vroeg op 5
EO

Zondag 26 september 2021

foto: pixabay.com
  1. Nieuwschevron right
  2. Zondag 26 september 2021

Een programma met gospel-praise- en worshipmuziek en een overdenking van Jurjen ten Brinke, voorganger van de multiculturele kerk Hoop voor Noord in Amsterdam.

06:00-07:00
Jesus Will Still Be There – Point Of Grace
Morning Has Broken – Cat Stevens
Sometimes A Prayer Will Do – Celtic Woman
I Will Sing – Don Moen
Love Like Breathing – Out Of The Grey
De Hemel Dichterbij – Ralph van Manen
I Won’t Last A Day Without You – The Carpenters
Give Your Heart A Home – Don Francisco
Grace Has Called My Name – Kathryn Scott
Create In Me A Clean Heart – Brown Bannister
Genade Zo Oneindig Groot – Sharon Kips & Miranda de Vlieger
One Less (Acoustic) – Mathhew West
There’s Still Power In The Blood Of The Lamb – Heirloom
When You Believe – Sam Levine

07:00-08:00
Unexpected Guest – Aaron Jeoffrey
Captivate Us – Watermark & Charlie Hall
All That I Have – Andraé Crouch
God Is Faithful – Sheila Walsh
Precious Jesus – Leigh Nash & The Choir
Goed Hoop – Ode 11 – De Oden van Salomo
All The Way Home – Andrew Peterson
Happiness Belongs To Me – Susanna Fields
The Wonders Of His Love – Philip Bailey
Ought To Be – Audrey Assad
Brother Of Mine – Buddy Green
Hoe Lang – Opwekking
Tempest – Jesse Cook

Overdenking van Jurjen ten Brinke:
In de kerk in Amsterdam, die ik mag dienen, zijn we bezig met een serie over het verhaal van Jozef. Een bekend verhaal voor veel mensen, ook voor degenen die geen christen zijn maar vroeger wel uit de kinderbijbel kregen voorgelezen. En voor moslims, die Yousef kennen uit de koran. Heel beeldend kun je het volgen: zijn dromen, de kleurige jas die hij kreeg van vader Jakob, de broers die hem niet kunnen uitstaan en in de put gooien om hem later te verkopen. De Midjanieten die hem meenemen naar Egypte; Jozef die bij Potifar werkt en daar vals beschuldigd wordt door de vrouw van Potifar, die met hem de slaapkamer wil delen. En uiteindelijk een Jozef die, na omzwervingen in de gevangenis, onderkoning wordt en door God gebruikt wordt om zijn volk te redden van de hongersnood. Het is een van de meest beeldende verhalen uit de Bijbel en misschien wel het beste bewijs dat Gods wegen en plannen hoger en groter zijn dan die van ons.
Wat mij in de voorbereiding van een van de preken het meest trof, was de vraag of we geloven dat God erbij was toen Jozef in de put zat. In het hoofdstuk waar dat omschreven staat (Genesis 37) lezen we niet veel over Jozefs gevoel op dat moment, maar als een paar hoofdstukken later de broers bibberend voor de onderkoning (Jozef) staan, lezen we alsnog hoe Jozef zich gevoeld moet hebben. Want de broers geloven in een soort van karma (zouden tieners vandaag zeggen; een woord dat helemaal is ingeburgerd en wat natuurlijk uit het hindoeïsme en boeddhisme komt). Vandaag de dag bedoelen ze dan: je krijgt je verdiende loon. De boemerang kaatst terug. De broers zeggen: we hebben toen zijn wanhopige geroep genegeerd, we hebben zijn hulpvragen aan ons en God weggewuifd en nu zitten we met de gevolgen ervan.
In de voorbereiding op de preek las ik een bijzondere vergelijking. De put van Jozef bevond zich in Dotan. En een paar eeuwen later is daar de profeet Elisa, in Dotan. Het gehucht is een stad geworden en die stad is omsingeld door een vijandelijk leger. De knecht van Elisa is bang. Elisa bidt en het gevolg is dat de ogen van de knecht opengaan en dat er een vurig hemels leger is. Als je dat verhaal leest denk je: ah, dat is hoe ik het wil! Ik bid, God hoort, bam!
Maar kijk nou eens goed: dezelfde Bijbel, dezelfde God, dezelfde plek, twee mensen die roepen ‘red me want ik sterf’… en in de ene situatie is er geen antwoord, blijft het stil en in de andere situatie komt er een hemels vurig leger om Elisa te redden. Hoe kan dat? Het antwoord is: Elisa’s redding was een fysieke redding die nodig was, maar Jozefs redding was een complexe redding. Die ging verder dan fysiek… Jozef moest – zo je wilt – verloren gaan om gered te worden.
En echt waar: God zorgde net zo goed voor Jozef in Zijn stilte en verborgenheid als voor Elisa met het hemelse leger. Geloof je dat? Zijn liefde was er in Zijn verborgenheid en stilte bij Jozef. En Hij was er in alle geweldige actie bij Elisa.
Dit gebeurt vaker in de Bijbel! Petrus is in de gevangenis en de gemeente bidt… en Petrus wordt wonderlijk bevrijd. En Johannes de Doper zit in de gevangenis en de gemeente bidt… en hij wordt onthoofd. Kan dat?! Als je dát ziet en kent en gelooft… dat God Zijn wonderlijke weg gaat… in het tijdelijke leven (door je hier op aarde te redden) én voor het eeuwige leven (omdat, als je gedood wordt, je bij Hem zult zijn), dan ben je vrij! Ik wens je toe dat je geloven zult dat God er was bij Jozef in de put, al was er geen zichtbare verhoring op het gebed. En dat diezelfde God er was bij Elisa in Dotan, toen een engelenleger hem bij stond. Ik wens je toe dat je gelooft… dat God zorgt. In beide situaties.
Fijne zondag!