Vroeg op 5
EO

Zondag 21 februari 2021

foto: Giacomo.manica - wikimedia commons
  1. Nieuwschevron right
  2. Zondag 21 februari 2021

“Een programma met gospel-praise- en worshipmuziek en een overdenking van Jurjen ten Brinke, voorganger van de multiculturele kerk Hoop voor Noord in Amsterdam”

06:00-07:00
You’ve Got A Way – Kathy Troccoli
Come Holy Spirit – Bryan Duncan
Before I Tell Them – Yolanda Adams
Tears In Heaven – Eric Clapton
Liefde Voor Altijd – Irma Dee
Traveler – Fernando Ortega
If You Want Me To - Ginny Owens
How Sweet It Is – Chris Tomlin & Pat Barrett
What The World Needs Now Is Love – Dionne Warwick
Ik Wil U Danken – Christian Verwoerd
I Don’t Know Why Jesus Loved Me – Twila Paris
Coming Home – Gene Moore
Child Of The Father – Cheri Keaggy
How Great Thou Art – Kim Costanza

07:00-08:00
Rolls Like Tumbleweed – Paul Cherryseed
Come As You Are – Jaci Velasquez
You Me And Jesus – Cliff Richard
Jesus, Draw Me Every Nearer – Keith & Kristyn Getty
Hope Of Deliverance – Paul McCartney
Kom Met Vrede – Sela
My Prayer – Ray, Goodman & Brown
Older Angel – Kate Campbell
Psalm 61 – Matthew Ward
Peace – Watermark
Turn Your Eyes Upon Jesus – Michael W. Smith
The Moon – Kendall Payne
Wat Hou Ik Van Uw Huis – Opwekking
From This Old Steeple – Tom Howard

Overdenking:
Corona overstemt echt alles he? Maar goed, met de verkiezingen in het vooruitzicht komen bepaalde thema’s, waar onder christenen over gesproken werd vóór corona, wel weer aan bod.
Recht brengen, ecologie en theologie, groen geloven en zorg voor het milieu: thema’s die belangrijk zijn vandaag de dag, zoals christenen rond Martin Luther King nadrukkelijk voor mensenrechten opkwamen. Het is wel belangrijk om dit perspectief te zien, want voor je het weet worden zulke thema’s dan opeens hét thema, en dat lijkt me niet de bedoeling. Als kerk heb je meer te bieden dan een duurzame agenda en sociale gerechtigheid moet niet in plaats van het volgen van Jezus komen. Sterker nog: het volgen van Jezus kan niet onopgemerkt blijven en zou allerlei consequenties moeten hebben. Dus misschien moet het gesprek meer op die tour gevoerd worden: wat is er nou in jouw en mijn leven zichtbaar, op praktisch vlak, van het volgen van Jezus? Omdat jij beseft dat je uit genade leeft en van Hem alles ontvangen hebt, daarom wil je ook genadevol zijn naar de mensen om je heen, hen vergeven, hen liefhebben, hen dienen, hen genade betonen. En niet alleen naar mensen, maar ook naar de schepping van jouw Schepper: dat wat Hij heeft gemaakt en waarvan Hij zei: zo is het goed. Daarvan moet je als volgeling van die Schepper dan toch ook houden!?
Een kanttekening is wel dat ik merk dat het uitmaakt waar je woont en leeft. Zonder te willen vervallen in de ietwat flauwe tegenstelling van ‘stad’ en ‘provincie’ is toch echt wel duidelijk dat je omgeving van invloed is. Op een gemiddelde bijeenkomst-met-een lunch of diner in Amsterdam is áltijd veel ruimte voor het vegetarische menu, vaak is het zelfs helemaal vegetarisch; op een gemiddeld samenzijn in de provincie valt ‘vegetarisch’ nog onder de ‘dieetwensen’. Als ik een draaidag heb ergens in het land, voor Nederland Zingt Dichtbij, dan bestellen we vaak een lunch bij de lokale bakker. Grappig, zelfs dan kun je merken waar je bent beland… echt waar.
Aan de andere kant: in de stad met haar vele culturen is vegetarisch eten vooral een blank en Westers ding en kan het tegenstellingen in de stad vergroten. Als multiculturele kerk Hoop voor Noord hebben wij het label ‘Groene Kerk’ en toen we het felbegeerde bordje voor in de hal kregen was er ook de vraag wat er nog te verbeteren viel. Na even nadenken wist ik het zeker: de huiskerken (taalgroepen) uit onze gemeente… daar wordt toch een boel gegeten! Okay, nu vanwege corona niet, maar elke bijeenkomst weer die grote hoeveelheid gastvrijheid en maaltijden. En gerechten zonder vlees zijn er nauwelijks. Bovendien zijn de meeste halal-slagerijen niet automatisch ecologisch verantwoord.
Al met al is het wel zoeken naar het juiste evenwicht. Want voor je het weet verval je opnieuw in een moreel superioriteitsdenken: wij, Europeanen, zijn inmiddels zo ver dat we weten wat goed voor ons en voor het milieu is. En gemakshalve vergeten we dan maar even dat we, veelal over de rug van arme landen heen, rijk geworden zijn. Toch zijn onze klimaateisen en duurzaamheidslabels maatgevend. In veel gevallen ook broodnodig trouwens; zeker als het gaat om moderne slavernij in textielfabrieken op het zuidelijk halfrond. Echter zodra jij in het groot (wereldwijd) of in het klein (de plaatselijke kerk) als blanke Europeanen weten hoe het zit en met een onbewust opgeheven vinger de ander vertelt wat goed voor hem, haar, ons en deze wereld is, heeft die ánder een punt als hij of zij jóu modern moralisme verwijt.
Dit soort processen dwingen me tot nadenken. En maken me, optimistisch denkend, vooral dankbaar voor de veelkleurigheid van de mensheid: God schiep ons allen naar Zijn beeld en we scherpen elkaar maximaal op door hier met elkaar over te spreken. Ik leer graag van de ander en ik hoop jij ook. En als dat nou ook nog zou lukken als het gaat om corona en hoe je dat moet duiden, leren van elkaar in plaats van elkaar de les te lezen, luisteren dus in plaats van jouw waarheid verkondigen (ik zeg dit ook tegen mezelf), dan komen we misschien in de buurt van wat Jezus zei: heb elkaar hartelijk lief. En besef… (zo zeggen Paulus en Petrus het) dat je samen een geestelijk bouwwerk vormt, waarvan Christus Jezus de Hoeksteen is.
Een mooie zondag gewenst!