Vroeg op 5
EO

Zondag 25 juli 2021

foto: pixabay.com
  1. Nieuwschevron right
  2. Zondag 25 juli 2021

Een programma met gospel-praise- en worshipmuziek en een overdenking van Jurjen ten Brinke, voorganger van de multiculturele kerk Hoop voor Noord in Amsterdam.

06:00-07:00
The Proof – Don Francisco
Everyone Needs A Little – Kari Jobe
The Bridge – Lenny LeBlanc
Mornings With You – Maria Solheim
Time Of Peace – Edin-Adahl
Genade Zo Oneindig Groot – Sharon Kips & Miranda de Vlieger
My Desire – Jeremy Camp
What We’ve Been Prayin’ For – Susie Luchsinger
Stay Close – Ralph van Maanen
Hold On To Me – Point Of Grace
Heer Ik Prijs Uw Naam – Lars Gerfen
On The Deep, Deep Love – Joanne
Are You Gonna Stay – Jon Gibson
There’s Something About That Name – Kathy Troccoli
Columba Aspexit – David Fitzgerald

07:00-08:00
Write My Life – Out Of The Grey
To Tell Them – Rich Mullins
Sweet Hour Of Prayer – Casting Crowns
The Lord Is My Helper – Andy Pratt
Time – Kathy Spaargaren
Wacht Maar Af – Matthijn Buwalda
Serenade – Willow Mae
Put Your Hand In The Hand (Of The Man From Galilee) – Elvis Presley
You’re My World – Cilla Black
Growing Old – Malcolm And Alwyn
Cross Of Love – Twila Paris, Steve Green & The Saviour Orchestra
After This Day Is Gone – Bryan Duncan
Wat De Toekomst Brengen Moge – Soliste & Koor & Band Opwekking
Banou – Thomas Kessler

Overdenking van Jurjen ten Brinke:
Op deze zondag midden in de zomer wil ik je graag nog een denkduwtje geven, als het gaat om de boodschap van de Bijbel in deze tijd. Hoe breng je het aan de man? En wat zegt het ook over onszelf? Is de Bijbelse boodschap relevant voor iemand in West-Europa, die zich helemaal van God heeft afgekeerd?
Kijk, het is natuurlijk allereerst belangrijk dat je zelf gelooft wat je zegt. Dat je overtuigd bent, zeg maar. Overtuigt van slecht en van goed nieuws. Het slechte nieuws is: je probeert jezelf te redden, dat doet ieder mens, maar je kunt dat niet. En het goede nieuws is: alleen Christus kan en wil je redden, je eigen inspanningen kunnen dat niet.
Heel lang was in allerlei culturen de gedachte aanwezig dat de zin van het leven is… dat je een goed mens moet zijn. Nou, je probeert dat (want je weet dat je goed moet zijn), maar je gedrag is niet goed genoeg en soms krijg je ook nog een kijkje in je ziel en als je dan je motieven van je hart erbij betrekt, dan is het al helemaal foute boel. Maar: het goede nieuws is dat Jezus de straf voor al je zonden heeft gedragen en er is altijd weer vergeving voor je. Prachtig!
Maar: in onze laatmoderne cultuur gaat het niet meer zo over die overtuiging dat de zin van het leven is dat je een goed mens moet zijn. Vandaag de dag is de basisgedachte vooral dat de zin van het leven is dat je vrij bent. Vrij in je keuzes, vrij in je doen en laten. En dat iedereen dat is. Wat is dan eigenlijk nog het slechte en het goede nieuws?
Nou, bijvoorbeeld dit: je wilt vrij zijn, maar je bent het eigenlijk niet. Je moet ergens voor leven en dat maakt je maar zo tot een slaaf (bijvoorbeeld van je je werk, van je hypotheek, van je hobby’s, van social media en dat je altijd meer wilt, om dat je vrienden en omgeving ook meer hebben). Het slechte nieuws is dan dus dat die diepe bevrediging die elk mens zoekt (en die wij soms ‘huisje, boompje, beestje’ noemen) je steeds weer ontglipt en dat die in deze wereld niet is te vinden. Weet je hoe dat komt? Omdat je (zo geloof ik) geschapen bent door de ware God. Je komt niet tot je doel als je Hem negeert.
Maar wat is dan het goede nieuws in zo’n context? Dit: aan het kruis heeft Jezus de machtsverhoudingen in deze wereld op hun kop gezet. Hij gaf zijn macht op en gebruikte die om te dienen in plaats van om te heersen. Hij nam de terechte straf op zich voor ons onrecht tegen God en mensen. En dat geeft ons een identiteit die met niets te vergelijken is; een die ons onvoorwaardelijke liefde schenkt en die niet afhangt van de ups en downs van onze eigen prestaties. Die identiteit geeft ons nieuwe vrijheid. We worden niet meer gestuurd door de krachten en doelen van deze wereld en we krijgen al iets te proeven van die fantastische belofte van een toekomst die God gaat maken.
Ik hoop dat je voelt dat dit geen aanpassing van het Evangelie is. Het is een aansluiten van het Evangelie op de vragen van het hart van een modern mens, die geen godsbesef heeft. Net zoals Paulus in Handelingen 17 aansloot bij de vele afgodsbeelden en altaren in Athene. Niet eens door het af te keuren (hoewel hij het er vast en zeker niet mee eens was), maar door er wat tegenover te stellen. ‘Hé, er was een altaar voor de onbekende god. Interessant! Die God kennen jullie dus niet. Maar ik ken hem wel en ik ga jullie vertellen wie Hij is.’ Waarvan akte.
Ik wens je een mooie zondag, waarin jij ook veel van die God zult zien… die écht een boodschap heeft voor de moderne mens vandaag de dag.