Naar homepage
Vroeg op 5

29-11-2020

  1. Nieuwschevron right
  2. 29-11-2020

Een programma met gospel-praise- en worshipmuziek en een overdenking van Jurjen ten Brinke, voorganger van de multiculturele kerk Hoop voor Noord in Amsterdam.

29-11-2020

Overdenking:

Mensen zijn er in allerlei soorten en maten. En zo ook migranten… ze zijn er in allerlei soorten en maten.
Vorige week hoorden we hoe Daniël zich in Babel niet aanpaste aan de nieuwe goden… hij bleef trouw aan de God van Israël. De week ervoor was er Abraham, die God juist bekend maakte in zijn nieuwe leefgebied.
De Bijbel staat boordevol verhalen van migranten. Zo ook Jakob. Jakob (zijn naam zegt het al) kende een leven wat begon met bedrog. Hij was niet eerlijk tegen zijn vader Izaäk en zijn broer Esau en stal op die manier het eerstgeboorterecht.
Ik kom ze vaak tegen. Mensen die niet helemaal eerlijk zijn geweest. Bijvoorbeeld bij hun asielaanvraag, over wat hen overkomen is. Of juist… als ze naar de kerk komen, omdat ze graag gedoopt willen worden zodat ze meer kans maken op een verblijfsvergunning. En in die 15 jaar dat ik in Amsterdam werkt en mensen die christen werden mocht dopen… heeft het vanaf ons podium al diverse keren geklonken: ‘Ik kwam hier omdat ik een doopbewijs wilde. Ik was niet echt op zoek naar God. Maar… door die maanden heen heeft Hij mijn hart aangeraakt en ben ik gaan zien dat ik niet meer zonder Hem wil en kan leven.’
En zo is het. We zien een Bijbel waarin tal van niet-zuivere motieven door God Zelf omgedraaid worden… en mensen worden, ondanks hun beperkingen en zonde, ingezet door Hem. Dat is de Bijbel, of liever: God, ten voeten uit. Met een kromme stok een rechte slag slaan. Via een geslachtsregister vol bijzondere mensen uitkomen bij Jezus, de Heer.
Vandaag de dag vestigen duizenden migranten, van wie sommigen de nazaten zijn van voormalige slaven, zich in het Westen. Sommigen komen om het evangelie te verspreiden, anderen komen om economische of politieke redenen, maar ze blijven komen. Een kleine groep maakt hier gebruik, nee: misbruik, van de maatschappelijke infrastructuur en uitkeringen. Dat irriteert je misschien, maar is dit eigenlijk niet een teruggekaatste bal (zoals Jakob op den duur door zijn schoonvader Laban bedrogen werd en eerst Lea in plaats van Rachel kreeg)?
Kijk, ooit kwamen westerlingen in de landen terecht waar nu de migranten vandaan komen. En zij brachten, tijdens de kolonisatie, ergere dingen toe aan de inwoners daar dan sommige migranten nu in westerse landen doen. Als je als westerling zegt dat vluchtelingen en migranten niet welkom zijn omdat het hier vol is en we onze welvaart niet willen delen, dan ben je je niet bewust van de geschiedenis. Toen Afrika of landen in Azië gekoloniseerd werden, is er geen toestemming gevraagd. Het Westen deed het gewoon zonder een ogenblik over de gevolgen na te denken.
En nu? Er zijn christenen die uit kolonies emigreerden naar het land dat hen koloniseerde en die daar nu de levensveranderende boodschap van Jezus Christus brengen. Hoe bijzonder is dat! Landen kunnen keuzes maken die de loop van hun geschiedenis bepalen. Zo besefte Jakob op een dag dat God met hem worstelde om hem te veranderen – van een zwervende migrant (Jakob) in een migrant van zegen (hij werd toen Israël genoemd). De theoloog Samuel Lee zegt: stel je nu eens voor dat Jakob symbool staat voor het Westen en God worstelt met het Westen, dan wil Hij de confrontatie met het Westen aangaan en het laten weten dat niets van het bezit – aan technologie, wetenschap, rijkdom of infrastructuur – absoluut is. Zolang het Westen probeert de worstelwedstrijd met God te winnen, zal de situatie slechter worden: wereldwijd zal het terrorisme toenemen, er zullen oorlogen, sociale onrust en etnische spanningen zijn. Als het Westen terugkeert naar God, net zoals Jakob deed, dan zal Christus, de Zon van de gerechtigheid, het Westen genezen. En met het terugkeren naar God bedoel ik dan het terugkeren naar de ziel van alles waar het om gaat. Terug naar goedheid, barmhartigheid, gerechtigheid en medemenselijkheid.
Tja, ik laat me even stevig gaan vanmorgen. Dat is ook wel het gevolg van het feit dat ik ooit 5 jaar Tropisch Landgebruik aan Wageningen Universiteit studeerde. En daardoor een aardige inkijk heb gekeken op historische patronen van ontwikkelingswerk en de dubbelheid erin, hoe goed bedoeld ook. Voor nu: een goede zondag toegewenst, waarin (op welke wijze ook) God tot je zal spreken!


Playlist:

06.00 – 07.00

Grace, they call it amazing Candi Staton

Where it’s always been Philips, Craig & Dean

Blessing in disquise Margaret Becker

Cast down your cares John Michael Talbot

I will arise and go to Jesus Ruut Sallinen

Focus op Jezus Gerald Troost

God so loved Jaci Velasquez

Whatever you ask Steve Camp

Grace flows down Sandi Patty & Jenn Helvering

The sweet love of Jesus Andrea Crouch and the Disciples

Wees verheugd Sela

You need a reson The Sweet Comfort Band

Great is Thy faithfulness Sam Levine


07.00 – 08.00

His love is strong Clay Crosse

Power to redeem Lauren Daigle & All Sons & Daughters

Draw me close Michael W Smith

Love is waiting Brooke Fraser

Jij bent niet alleen Martin Brand

I will bless the Lord Silverwind

Days of Grace Greg Long

Keepin’ my eyes on You Twila Paris

I’m forgiven Guy Penrod

Salvation belongs to our God Crystal Lewis

Oh happy day Lamelle Harris

Mijn Redder Opwekking & Marcel Zimmer

Hold on, keep strong Ben Tankard