NPO Radio 5

Bob Dylan - Blonde On Blonde in 5 feitjes

foto: Columbia - Blonde On Blonde
  1. Nieuwschevron right
  2. Bob Dylan - Blonde On Blonde in 5 feitjes

Tijdens de Week van de Jaren 60 staan klassieke albums centraal in onze programma's.

1. Opgenomen in New York en Nashville

Waar Dylan zijn voorgaande albums in New York opnam, ging dat in zijn werk voor Blonde On Blonde moeizaam. Ook met recent ingehuurde muzikanten kwamen de liedjes niet zoals hij wilde van de grond: Alleen 'One Of Us Must Know (Sooner Of Later)' is in New York opgenomen. Producer Bob Johnston stelde voor naar het zuiden te verhuizen, Nashville om precies te zijn. Op deze nieuwe plek en met een intieme studio-opstelling namen de opnamesessies een vlucht.

2. Blonde On Blonde zette dubbelalbums op de kaart

Al waren dubbelelpees (2 platen in 1 jasje) bij klassieke muziek, jazz en live opnames al bekend, wat de popmuziek betreft was Blonde On Blonde een van de eerste dubbelalbums. Het duurde niet lang voordat andere muzikanten volgden: denk aan Frank Zappa en natuurlijk The Beatles (White Album). Langer durende albums voor die diepe luisterervaring bleken precies wat muzikanten in de jaren '60 nodig hadden.

3 De wazige foto is expres (gekozen)

De foto werd gemaakt in New York, door Jerry Schatzenberg. Het was een koude dag, en door de rillingen maakte Schatzenberg per ongeluk deze foto. Dylan koos hem uit voor de albumhoes, met als gevolg dat de pers volop kon speculeren over de verborgen betekenis achter deze keuze... Al is die er simpelweg niet, aldus de fotograaf.

Oplettende fans zullen het bruine leren jasje herkennen. Hij staat ook op zijn opvolgende hoezen voor John Wesley Harding en Nashville Skyline:

foto: Bob Dylan / Columbia

4. Rainy Day Women No 12 & 35 ging in de ban

Journalisten schreven vaak over dubbelzinnigheden en woordspelingen waar Bob Dylan mee grapte. 'Rainy Day Women', het eerste lied van het album, is net zo speels en losjes openomen als haar betekenis. Zo zouden de muzikanten verplicht onder invloed moeten zijn tijdens het inspelen en werd de trombonist snel ingebeld: alles voor een ontspannen New Orleans geluid. Vooral de zin 'every body must get stoned' schoot de gevestigde orde in het verkeerde keelgat. De betekenis werd door Dylan toegeschreven aan Bijbelse steniging (stoning), maar daar trapten verschillende Amerikaanse radiozenders niet in en er volgde een boycot. Toch werd het een hit in eigen land.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

5 Claudia Cardinale was illegaal

De Italiaanse actrice Claudia Cardinale had een plekje op de binnenkant van Blonde On Blonde. De fotocollage op de binnenzijde was een verzameling van verschillende sessies, maar ook een zelfportret van fotograaf Jerry Schatzenberg en dus Claudia Cardinale, uit het persoonlijke archief van Schatzenberg. Bob Dylan vond de foto mooi en vroeg of hij in de hoes kon. Na de eerste persing ontving de platenmaatschappij een telefoontje van een advocaat en werd het ontwerp snel aangepast.

Bekijk hieronder de oorspronkelijke collage. Heb jij er een met Claudia? Dan is 'ie misschien wel geld waard!

foto: Columbia

Rechts van het midden: Filmster Claudia Cardinale

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.