NPO Radio 5

Het begin van Shaffy Chantant

  1. Nieuwschevron right
  2. Het begin van Shaffy Chantant

Het is 22 oktober 1964 als Ramses Shaffy met 'Shaffy Chantant' voor het eerst op het podium staat. Dit is het begin van een grootse carri

Shaffy Chantant

De groep bestaat in het eerste begin uit pianist Polo de Haas, Loesje Hamel, Liesbeth List en natuurlijk Ramses Shaffy zelf. De grootste hit van Shaffy Chantant is wel 'Shaffy Cantate'. Polo de Haas wordt vervangen door Louis van Dijk en in diezelfde maakt Shaffy zijn meest bekende nummer 'Sammy' over een verlegen en angstig jongetje dat hij oproept om niet meer bang te zijn, zijn rucht recht te houden en het leven te ervaren zoals het komt.

Een bijzonder duo

Shaffy Chantant is ook het begin van het unieke duo Liesbeth List en Ramses Shaffy. Als je aan Shaffy denkt, denk je al snel ook aan List. Zij was één van de beste vriendinnen van Shaffy. Ze hebben elkaar ontmoet dankzij de muziek en werden muzikaal onafscheidelijk. Shaffy en List zongen veel samen, bijvoorbeeld het bekende nummer 'Pastorale'. Liesbeth List noemt hun relatie in het programma Altijd wat ‘de ultieme theaterliefde’. “Het eerste wat ik dacht toen ik Ramses voor het eerst zag was: ooh wat is hij mooi.” Ze beschrijft Shaffy als een vrije ziel, soms eenzaam, maar vooral mateloos gretig en vol tomeloze passie.

Ramses

Januari 2014 werd de eerste aflevering van de serie Ramses over de jonge jaren van de artiest Ramses Shaffy uitgezonden en in die serie is ook een scène opgenomen in het Miranda Paviljoen. De plek waar 'Shaffy Chantant' in 1964 het eerste optreden geeft. In de trailer zie je de plek kort voorbijkomen.

Nieuwe nummers

Polo de Haas is er vanaf het begin bij, maar wordt later vervangen door Louis van Dijk. Hij noemt Shaffy Chantant gedurfd en avantgardistisch en zegt ook dat ze samen veel nieuwe muziek hebben gemaakt. "Er staan op de elpee van de show een stuk of zes liedjes van Ramses die door mij begeleid worden: ‘Marije’, ‘Soms’, ‘De Een Die Wil De Ander’. Heel vaak was Ramses vlak na de voorstelling erg geïnspireerd. Dan zei hij: ‘Ik heb iets in mijn hoofd, ik speel het je voor.’ De tekst had hij dan al klaar. Als het klikte, dan speelden we dat de eerstvolgende voorstelling op het toneel. Dan verviel er iets anders of we deden het er gewoon bij. Het deed er niet zoveel toe hoe lang het duurde, daar werd helemaal niet op gelet."