Op 25 juli 1965 liep Bob Dylan voor de zoveelste keer het podium van het Newport Folk Festival op. De gitaarversterkers en microfoons waren echter iets nieuws. En dat werd hem pijnlijk duidelijk gemaakt.
Bob is op vrijdag 24 juli al op het festival. Hij speelt een korte, akoestische set. Alles lijkt zoals verwacht te verlopen. Maar hij is geïrriteerd door de negatieve houding ten opzichte van elektrische muziek van de folk-puristen om hem heen. Hij trekt de stoute schoenen aan en organiseert een geheime repetitie...
Cultuurshock
Het hele weekend is Dylan omringd door Peter, Paul & Mary, de Kweskin Jug Band en Joan Baez: 4 dagen religieuze & klassieke folkmuziek.
Dan is het zaterdagavond 8 uur.
Er worden wat versterkers en microfoons op het podium gezet. Even later hoort het publiek een nieuwe 'Maggie's Farm'. De toegewijde fans van een goed boerende Bob Dylan zien en horen in één klap 'hun' folkmuziek veranderen. Binnen de kortste keren is de zaal in rep en roer, te horen in de laatste seconden van deze video:
Geluidsman
Folklegende Pete Seeger ('We Shall Overcome') is er bij, en lijkt zijn vredelievende houding heel eventjes te zijn vergeten. In een later interview verklaarde hij dat hij aanvankelijk niet begreep wat er met het geluid aan de hand was, zo'n schock was het:
Humor
Bob Dylan loopt na 3 nummers het podium af, om later met tegenzin terug te keren om een aantal nummers akoestisch te spelen. De impact van zijn 'ingeplugde' muziek laat Dylan de daaropvolgende periode gelukkig met wat zelfspot achter. "Ik kan niet stemmen als iedereen zo hard joelt!":
50 jaar later
Bob Dylan heeft de controverse overleefd, met klassieke albums als Nashville Skyline (1969), Blonde On Blonde (1966), en Blood On The Tracks (1975). In 2002 was Dylan zelfs weer op het Newport Festival te vinden! Ditmaal zonder opzienbarende gebeurtenissen. De Fender Stratocaster waarmee hij in '65 optrad verkocht voor $965,000.
In oktober 2015 staat hij weer in Nederland, de show was binnen de kortste keren uitverkocht.