NPO Radio 5

George Martin, 1926-2016

  1. Nieuwschevron right
  2. George Martin, 1926-2016

Hij produceerde bijna alle hits van The Beatles, en meer: George Martin is op 90-jarige leeftijd overleden. Hij was veel meer dan 'de vijfde Beatle', lees hier waarom.

Klassieke opleiding

George was niet zomaar een mannetje achter de knoppen. Hij studeert op jonge leeftojd piano en oboe & ontwikkelt een liefde voor Ravel en Rachmaninoff. De Tweede Wereldoorlog zet zijn muzikale loopbaan op een zijspoor, maar na 1945 sluit hij zich aan bij de klassieke divisie van de BBC.

Een goede parodie

Zijn eerste stappen als platenproducer starten in de jaren 50 met komedianten als Peter Ustinov, Dudley More en Peter Sellers, waarmee hij parodieën op bekende thema's opneemt:

De grap deed het 'm

In 1962 doen The Beatles auditie voor Martin, die de stemmen van Lennon & McCartney wel wat vindt. De muziek valt echter niet meteen lekker, maar de grappen en grollen van de heren overtuigen Martin, die op dat moment nog weinig ervaring bij label Parlophone/EMI heeft in de popmuziek:

Wat maakte Martin legendarisch

"Hij is best experimenteel, voor een volwassene", zou een van The Beatles hebben gezegd. En dat klopte: de klassieke kennis van George Martin maakte hem bij uitstek de beste man om de orchestrale stukken in klassiekers als 'Eleanor Rigby' en 'A Day In The Life' te schrijven en dirigeren. Tegen de tijd dat The White Album uitgebracht was, moest je Martin bellen voor een goede plaat:

Bond, James Bond

Naast het werk voor onder meer Matt Monro, Cilla Black, Gerry & The Pacemakers, Billy J. Kramer & the Dakotas, Jeff Beck, Gary Brooker, Neil Sedaka, Ultravox en Kenny Rogers werkte Martin aan wat beroemde filmmuziek, waaronder voor maar liefst 3 Bond-films: Goldfinger, en From Russia With Love (zang) en Live And Let Die:

Candle In The Wind

De bijdrage hoefde niet groot te zijn om groots te zijn. Het opnieuw opnemen van Elton John's 'Candle In The Wind 1997' maakte van de herinnering aan Marilyn Monroe iets koninklijks:

Magie op de sporen

In dit documentaire-fragment vertelt Paul McCartney waarom het voor en ook na het opbreken van The Beatles zo'n genot was om met Martin te werken. Ook al heb je nu 98 sporen in plaats van 4, Martin wist er in de studio met versnellingen, verdubbelingen en verrasingen altijd magie mee te maken: