NPO Radio 5

Rolling Stones - Aftermath in 5 feitjes

foto: Decca
  1. Nieuwschevron right
  2. Rolling Stones - Aftermath in 5 feitjes

Tijdens de Week van de Jaren 60 staan klassieke albums centraal in onze programma's.

1. Eerste plaat met 100% Richards/Jagger nummers

Het zesde album van The Rolling Stones, uitgebracht in 1966 was de eerste met alleen maar originele composities. Op voorgangers vind je ook covers van o.a. Chuck Berry, Sam Cooke en Sonny Bono. Aftermath betekende wat dat betreft dan ook echt een stap richting volwassenheid voor de band.

foto: wikimedia commons

Keith Richards en Mick Jagger op Schiphol, 1966

2. In 'Lady Jane' heeft de dulcimer een hoofdrol

Brian Jones, medeoprichter en dan nog lid van de band, bespeelt op Aftermath meerdere instrumenten, een opkomende trend bij tijdsgenoten als George Harrison en Brian Wilson. Denk aan de marima in 'Under My Thumb', de sitar in 'Paint It, Black' en de dulcimer in 'Lady Jane'.

Die laatste ken je misschien niet. De dulcimer is een slank snaarinstrument dat zich uitstekend leende voor het barokke geluid in 'Lady Jane' en is goed herkenbaar:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

3. Amerika kreeg 'Paint It, Black' en een andere hoes

Op de Britse release vind je 3 andere nummers, en ontbreekt 'Paint It, Black'. Waarom zijn deze veranderingen ooit gemaakt? Het was voornamelijk een concessie naar de Amerikaanse markt, waar iets kortere 'track lists' de norm waren.

Bekijk hieronder de Amerikaanse Aftermath hoes:

foto: Aftermath - US release

4. De oorspronkelijke titel was te riskant

Manager Andrew Loog Oldham suggereerde 'Could You Walk On The Water?' als titel voor de nieuwe elpee. Daar dacht het platenlabel en de distributie-tak anders over: Een Amerikaanse release met zo'n naar het Christendom referende tekst zou ongetwijfeld tot kritiek en misschien wel boycots leiden. Na de nodige vertraging verscheen uiteindelijk Aftermath.


5. Aftermath werd bijna de soundtrack voor een film

Films met bands waren in de jaren '60 steeds vaker te zien in de bioscopen, en naar het schijnt stond er ook een project gepland voor de band. Back, Behind And In Front kwam echter niet van de grond, waardoor de muziek van Aftermath nooit een Rolling Stones versie van bijvoorbeeld A Hard Day's Night of Help! is geworden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.