Groot Nieuws
EO

30 sept: Week tegen eenzaamheid

  1. Nieuwschevron right
  2. 30 sept: Week tegen eenzaamheid

In deze ‘week tegen eenzaamheid’ wordt de meditatie verzorgd door Henk Rothuizen. Thema van de meditatie is “Eenzaamheid kan ons veranderen” (n.a.v. teksten uit het Bijbelboek Genesis). Presentatie Remco Hakkert.

Groot Nieuws

Playlist:

1) Hoe lief’lijk, hoe vol heilgenot, Psalm 84:1 en 3

2) O Jezus, hoe vertrouwd en goed, Gez. 446:1,2,3 en 7

3) Eenzaamheid, geen bundel

4) Leg maar stil, je hand in Zijn handen, Joh. de Heer 312

5) Jezus is ons licht en leven, Gez. 222

6) Majesteit, Koning in eeuwigheid, Opw. 475

7) Stil, mijn ziel wees stil, Opw. 717

8) De lofzang klimt uit Sians zalen, Ps. 65: 1 en 2

9) Aan uw voeten, Heer, Opw. 462

10)Vrees niet, maar geloof dat de Heiland u kent, Glorieklokken 544

11)Niet alleen trek ik door de Jordaan, Glorieklokken 379


Meditatietekst

Het is deze week de week tegen eenzaamheid.

Bij eenzaamheid denken wij vooral en allereerst aan eenzaam zijn – geen vrienden hebben, geen contacten, of in het ergste geval: er wordt niet meer naar jou omgezien.

Dat is een kwelling, want we zijn geschapen en geroepen om in gemeenschap van gezin of kerk met elkaar te leven.

Maar eenzaamheid heeft ook nog een ander gezicht, zelfs meerdere gezichten.

Je kunt je namelijk eenzaam voelen te midden van mensen, te midden van alle drukte om je heen, te midden van je gezin of kerk, die er nu juist zijn om je uit die eenzaamheid te halen.

Je kunt ook de eenzaamheid opzoeken, om tot verdieping te komen.

Weg uit de herrie maatschappij om je heen en in de eenzaamheid van een klooster God ontmoeten in de stilte.
Dat hoeft niet persé in een klooster, het kan ook in de natuur, Gods grootste kathedraal!
Jezus trok zich regelmatig terug in de eenzaamheid. Hij zocht regelmatig de eenzaamheid op.
En je kunt ook door de Geest geleid worden de eenzaamheid in. Dat zien we ook bij Jezus en andere Bijbelse figuren.

Dan leidt God je door omstandigheden in een situatie dat er van alles om je heen gebeurd, maar dat je ten diepste helemaal alleen komt te staan. Meestal omdat Vader God iets in je leven wil aanraken, corrigeren of genezen.
Een mooi voorbeeld hiervan zien we in het leven van Jakob.

Jakob was de tweede van een tweeling. Esau ging hem voor als oudste en in die tijd betekende dat Esau de erfgenaam was. Maar God had op vele manieren gesproken dat Hij Jakob zou verkiezen boven Esau.

Jakob en zijn moeder Rebekka deden hun uiterste best om God hierin een handje te helpen. Helaas met bedrog en manipulatie.

Met bedrog en manipulatie ontfutselt Jakob het eerstgeboorterecht van Esau en krijgt de bijpassende zegen. Met als gevolg dat Esau zijn bloed wel kon drinken en er op uit is om Jakob een kopje kleiner te maken.
Niet bepaald de zegen die Rebekka en Jakob voor ogen hadden.

Rebekka adviseert Jakob een tijdje te vluchten in de hoop dat de boosheid van Esau zou bedaren. En zo vertrekt Jakob de eenzaamheid tegemoet.

Die nacht in de eenzaamheid krijgt hij een droom en ziet een ladder waarop engelen naar boven gingen en engelen afdaalden. Daarbij ziet hij de Heer en die zegt: ‘Ik ben de HEER, de God van je voorvader Abraham en de God van Isaak. 15Ikzelf sta je terzijde, ik zal je overal beschermen, waar je ook heen gaat… Genesis 28.
Je zou zeggen dat als je God zo in je eenzaamheid ontmoet, dat je toch wel de moed zou oppakken om dan uit je eenzaamheid terug te gaan en te vertrouwen op Gods leiding in de verzoening met Esau.

Maar dat doet Jacob niet. Hij ontvangt die droom en reageert met een houding in de trend van “Als u mij inderdaad zegent dan zal ik u dienen”.

Een deal van voor wat, hoort wat.
En dat is niet de relatie die God met Jakob aan wil gaan.

En dus laat God Jakob verder gaan op zijn weg van bedrog en manipulatie.
Jakob komt bij zijn oom Laban, die ook weet wat manipuleren is en logisch komt het door jarenlang wederzijds gemanipuleer tot een conflict en uiteindelijk slaat Jakob op de vlucht en weet niet beters te doen dan terug te gaan, in de hoop dat Esau inmiddels wel wat vergevingsgezinder zou zijn.

Op de weg terug stuurt hij boden vooruit om zijn broer te polsen.
Gen 32:7 zegt dan:Toen de boden bij Jakob terugkwamen, meldden ze hem: ‘We zijn bij uw broer Esau geweest, en hij komt u tegemoet, met vierhonderd man.’ 8 Jakob schrok hevig, het angstzweet brak hem uit.
Het angstzweet breekt hem uit! Esau is onderweg met een heel leger!

Dan bedenkt Jakob weer een manipulatief plan:
Ik stuur steeds groepen vooruit om Esau te paaien.
Eerst een knecht met al mijn geiten, dan een knecht met al mijn kamelen, dan een knecht met al mijn slaven, dan een knecht met al mijn kinderen en dan de vrouwen en dan pas ik. Wie weet stemt dat Esau milder.
Maar Jakob is er niet gerust op en die nacht kan hij niet slapen.

De bijbel zegt dan zo mooi: Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen…
Helemaal alleen. De eenzaamheid omklemt hem.
Hij trekt een beekje over en daar vecht Hij met zichzelf en met God.
Jakob vecht met God om zijn eigen ego los te laten en toe te vertrouwen in Gods hand.

Los te komen van zijn gemanipuleer en God de leiding te geven.

In dat gevecht raakt God hem aan, zodat hij mank loopt. Een boodschap: vanaf nu ga je anders door het leven lopen. Ik verander je levensloop. En krijgt hij een andere naam: Israël, wat gestreden met God betekent, of prins van God.

En de volgende ochtend staat er een ander Jakob op, iemand die zich in een gevecht met God aan God heeft overgegeven. Zichzelf verloren heeft:

Nu deze ochtend gaat Jakob vooraan de stoet, vrouwen en kinderen achter zich, Esau tegemoet. Compleet andersom! De angst is weg. Hij vertrouwt op God.
De God die Hij in zijn eenzaamheid heeft ontmoet en zichzelf aan verloren heeft.

Eenzaamheid – die stilte, die als we God daarin toelaten – ons zo veranderen kan!