Week van de Jaren 70


14 t/m 20 april 2018

NPO Radio 5 staat van 14 tot en met 20 april in het teken van de jaren zeventig!

Muziek, hoogtepunten en herinneringen

Met gasten en luisteraars genieten we van de beste, mooiste en belangrijkste muziek van het decennium, en spelen we het Introspel met kans op leuke prijzen!

Top 170

De Week wordt vrijdag 20 april tussen 07:00 en 20:00 afgesloten met jouw favoriete muziek uit die tijd: de Top 170! 

Bekijk de lijst >>

Week van de Jaren 70
14 t/m 20 april op NPO Radio 5

Foto omslag: ANP


Laat een reactie achter




Plaats reactie



23 reacties





Geschreven door:  

Ad

5 dagen geleden - 10:48 uur

Ik snap het niet . De luisteraars laten blijken dat ze voornamelijk muziek van voor 1975 willen .
Blijkt uit de aanvragen , de jaren 70 lijst is meest voor 1975 , de commentaren op de zender , vragen over die tijd worden veel eerder goed beantwoordt enz .
R5 werkt dit zoveel mogelijk tegen ,stuur maar eens een lijst in met veel oude muziek in voor de arbeidsvitamine n , draaien ze er 5 van staan er tegenwoordig
soms lijfstraffen op als een dj oude muziek wil .
En waarom ? Waarom? Waarom?
Je had een prima exclusief station , met een commercieel interessante doelgroep , meest kapitaal krachtiger , speciefike interesses
En je gooit het weg ! NU zijn ster inkomsten niet zo belangrijk toch , of wel ?
Het aantal luisteraars wordt zeker niet meer , eerder minder .
En waarom ? Waarom? Waarom?
Prive zender voor een zendercoordinat or ?
Orders van hogerhand ? Werkt bij R3 ook prima ! Wat wordt er nog aan orders uitgegeven , HeavyMetal op R4 soms , die moeten toch ook vernieuwen ?
Gr Ad


Geschreven door:  

Anja

20 april 2018 - 20:52 uur

Heerlijk op ons balkon en op de achtergrond de jaren 70 muziek ......Geweldig !!!!!!
Dankjewel voor deze geweldige muzikale week .
Had ik ff nodig xxx


Geschreven door:  

Bert

18 april 2018 - 17:13 uur

No Way Out - Demis Roussos zou ik wel graag willen horen.


Geschreven door:  

Ron H.

17 april 2018 - 23:15 uur

@johanbuijs, Ha , we komen tot elkaar. Met het vertrek van Jan Steeman en Henk Mouwe werd direct de deur dicht gedaan voor de oudere muziek uit je jaren '50 en begin '60.
Ouder Nederlandstalig e muziek komt er helemaal bekaaid vanaf. Ik heb niks tegen Hans Schiffers maar wil je platen aanvragen voor de Arbeidsvitamine n dan kan dat vanaf de jaren '60.
Begrijp me goed, ik kom uit 1969, maar vond het fijn oudere muziek te horen op deze zender, om over oudere mensen maar te zwijgen, die zijn al afgehaakt. Concluderend kun je zeggen dat er geen alternatief meer is op de publieke zenders, wat Radio 5 (Nostalgia) ooit wél was.


Geschreven door:  

Sjaak Sekeris

17 april 2018 - 19:18 uur

Hoe kan ik meedoen aan de jaren 70 quiz bij Tineke of arbeidsvitamine n?


Geschreven door:  

Johan Buijs

17 april 2018 - 14:35 uur

@Ron H., dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat komt m.i. meer door de komst van de ex-radio 2 mensen als de door mij al eerder genoemde Schiffers en Kraanenbarg. Sinds hun komst horen we steeds meer muziek ui de periode 1990 tot heden. En toen Van inkel er nog bij. Het is allemaal niet in net voordeel van de jaren 50, 60 en 70-muziek. Het is niet voor niets, dat er dit jaar in september voor het eerst een week van de jaren 80 komt. En het feit dat de zendercoördinat or van radio 5, dezelfde is als van radio 2 speelt uiteraard ook mee. Die schuift alles wat niet meer op radio 2 "gebruikt" kan worden, gewoon door naar radio 5. Maar we moeten het er mee doen. Er is nauwelijks een alternatief voor de mensen die van de echt ouwe muziek houden en dat weten ze bij radio 5 uiteraard ook, dus zijn ze niet bang dat ze meteen luisteraars kwijt zullen raken. Maar deze week kunnen we in ieder geval genieten!. Van het weer en van de heerlijke jaren 70-muziek.


Geschreven door:  

Marianne Verwoert

17 april 2018 - 11:18 uur

Hoi Jeroen ,een beetje funk op deze mooie zonnige morgen kan geen kwaad toch, daarom hoor ik graag Wild Cherry van je met" Play that funky music".
Heerlijk nummer !!
Groetjes Marianne uit Best


Geschreven door:  

H van Vliet

17 april 2018 - 10:14 uur

En op welke frequentie kan ik deze zender vinden ?

- Lees hier meer H: www.nporadio5.nl/luisteren


Geschreven door:  

Ron H.

15 april 2018 - 23:53 uur

@johanbuijs, ik bedoel, dat ik mij stoor aan het feit dat Radio 5 meer en meer op Radio 2 gaat lijken. Met genoemde nummers in de lijst is er minder ruimte voor de platen die voorheen
wél gedraaid werden op Radio 5. Was ik jaren lang van Queen e.d. af, begint het hier ook al.


Geschreven door:  

Johan Buijs

15 april 2018 - 16:35 uur

@Ron H. , ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik heb niets tegen Child in time, Stairway to heaven, etc. Sterker nog, ze behoren ook tot mijn favorieten. Ik zeg alleen dat door dat soort lange nummers de Top 200 niet meer paste binnen de tijd en dat het daarom een Top 170 is geworden. Wat mij betreft maken ze er een Top 1000 van, net zoals de Evergreen Top 1000 en draaien ze hem van maandag t/m vrijdag. Eventueel, als de platen te lang zijn, vanaf zondag. Hoor je ook weer eens wat andere platen dan de standaard platen, die altijd in de Top 200 staan. Maar daar zullen de presentatoren niet zo'n voorstander van zijn, want die draaien waarschijnlijk liever niet zo'n door de lusteraars voorgekauwde lijst en dan kunnen ze ook niet zoveel kletsen, want er moeten een bepaald aantal platen gedraaid worden per uur. Maar juist als die lijsten worden gedraaid luisteren er de meeste mensen!?!
Ik luister in ieder geval de hele week, blijf er voor thuis en ga zeker genieten. Vooral ook omdat er geen hedendaagse muziek voorbijkomt.


Geschreven door:  

Leo van Houtert

14 april 2018 - 17:48 uur

Mooie muziek, maar een hoop gepraat en spelletjes.


Geschreven door:  

Rob

14 april 2018 - 13:16 uur

Hoop dat jullie veel Neil Diamond gaan draaien en dan ook de meer onbekende nummers, niet altijd de grote hits.


Geschreven door:  

Blunt Axe

14 april 2018 - 11:19 uur

Laat maar komen, die Week van de Seventies! Ik ben opgegroeid met Earth and Fire,David Bowie,Alice Cooper,Deep Purple,AC/ DC,Queen,Stones ,Led Zeppelin,Fleetw ood Mac,Earring. Allemaal nog steeds geweldig. Maar Dan moeten ze wel aan bod komen op 5.


Geschreven door:  

Ron H.

13 april 2018 - 22:12 uur

@johan buijs, JIj wilt dat Tineke nog lang blijft? Zij is juist iemand die nieuwere (en rock) muziek ging draaien. Ze deed altijd een beetje lacherig als iemand bij haar zo'n plaat aanvroeg.
Het kon (toen nog) niet , maar het lag niet aan haar hoor (ha, ha, ha). Nu mag je bij haar muziek aanvragen wat je niet meer zo vaak hoort. De omgekeerde wereld dus.
En dus staat nu inderdaad Led Zeppelin, Queen, Deep Purple enz. er in.


Geschreven door:  

Naantje Klaassen

12 april 2018 - 00:41 uur

Hallo mooie herinnering heb ik aan Louis Prima in de tijd dat ik mijn man heb leren kennen(57 jaar geleden) zoals Buona sera en Oh Marie.
Hebben we veel op gedanst!


Geschreven door:  

Anton

11 april 2018 - 12:30 uur

De jaren 70, mijn mooiste jaren. De tijd van de Soul en Discomuziek. Toen had je nog echte brommers!, ging je op zaterdagavond naar de Soos in het buurthuis, en was de zondag nog een echte rustdag. De tijden zijn veranderd maar de herinneringen aan de jaren 70 blijven.


Geschreven door:  

Johan Buijs

10 april 2018 - 17:22 uur

Weer diezelfde voorgekauwde keuzelijst van ieder jaar, waar een heleboel nummers in staan die nooit een hit zijn geweest, sommigen zijn zelfs nooit op single uitgebracht en hééél veel grote tophits ontbreken. De eigen keus is inderdaad een wassen neus, want die halen uiteraard nooit genoeg stemmen en staan volgend jaar opnieuw niet in de stemlijst. Kortom, het blijven ieder jaar zo'n beetje dezelfde platen, die een beetje stijgen en/of zakken. En het feit dat het een Top 170 is geworden heeft te maken met de lengte van de platen, die laatste jaren zijn binnengekomen. Hotel California, Child in time, Paradise by the dashboard light, Stairway to heaven, Bohemian rapsody, etc., waardoor een Top 200 niet meer in z'n geheel binnen de tijdspanne gedraaid zou kunnen worden. Of sommige platen zouden flink ingekort moeten worden. Daar komt nog bij dat de "ouwetjes Jan Steman en Henk Mouwe helaas zijn vervangen door "jonkies" als Jeroen van Inkel, Hans Schiffers en frankofiel Bert Kraanenbarg is ook niet in het voordeel van de seventies-hits. Zij draaien liever platen uit de periode 85 tot heden, dat is ieder dag te horen in hun programma's. Radio 5 is Radio 5 (nostalgia) niet meer helaas. Het is te hopen dat Tineke en Tom Herlaar nog jaren bij de zender blijven. Maar we moeten het doen met de week van de jaren zeventig, zoals ie nu is en dat blijft altijd leuker dan een reguliere week op radio 5. Maar volgend jaar de luisteraars weer eens zelf laten kiezen (zonder keuzelijst!) zou een leuke geste zijn van de muzieksamenstel lers van radio 5.


Geschreven door:  

Piet

9 april 2018 - 01:40 uur

7 dagen feest.!! Piet


Geschreven door:  

Ans Grim

9 april 2018 - 00:52 uur

Adsmits, ik ben het met je eens. Toegevoegde eigen keus is kansloos, haalt altijd te weinig punten.Fopsigaa r, pleistertje.
Maar geniet toch maar van die week, groeten, Ans


Geschreven door:  

Hans

5 april 2018 - 20:48 uur

Wat negatief toch allemaal weer.
Ik vind Radio 5 een heerlijke zender en ik kan niet wachten op de Top 170.


Geschreven door:  

AdSmits

5 april 2018 - 11:10 uur

Helaas heeft R5 lak aan de luisteraars , Zij willen bepaalde muziek , hun keus , draaien . Voornamelijk van na 1975 . Als je nu alleen kunt kiezen wat zij willen , krijgen ze hun zin . Toevoegen eigen keus kan , maar er is zoveel keus dat de kans klein is dat die veel stemmen krijgen . Ad


Geschreven door:  

Egbert

4 april 2018 - 17:02 uur

ik vind het ook nogal Bizarre!! en érg jammer!! , kún je nagaan hoezéér... dít leeft... bij Radio 5.............. ...... Lieve groeten van Egbert Beekman ;) :) vanuit Mijn Gezellig!! en Fijn Haagsche


Geschreven door:  

Hans

1 april 2018 - 07:07 uur

Waarom dit jaar maar 170 ipv 200 nummers.
Beetje vreemd.