23 mei 2017 03:12


Laat een reactie achter




Plaats reactie



15 reacties





Geschreven door:  

Martin

2 mei 2017 - 15:53 uur

Ik zou dolgraag een dab+ radio winnen.
Ik ontvang maar een enkele fm zender in mijn woning.
Een dab+ radio zou geweldig zijn.


Geschreven door:  

Fred Kroonen

28 april 2017 - 15:56 uur

Ik heb in 2006 een DAB tuner ( het oude DAB zonder de +) gekocht deze tuner ontvangt nu niets meer dan alleen de FM, vond de geluid kwaliteit erg tegenvallen er was immers op de website van de publieke omroep des tijds beloofd radio in cd kwaliteit via DAB te leveren, dit was echter niet het geval.
Nu een kleine DAB+ ontvanger gekocht die ik makkelijk kan mee nemen, thuis sluit ik deze op mijn hifi installatie aan, op vakantie twee kleine actieve speakers, maar nog steeds vind ik door het nogal stevig gecomprimeerde DAB+ geluid, de kwaliteit nog steeds geen cd kwaliteit, ook de ontvangst binnen is nog een probleem, overigens al beter dan met het oude DAB.
Heb aan deze DAB+ ontvanger een binnen antenne met een lange kabel, want een goed ontvangst positie binnen was nog al zoeken.
Hopelijk word ontvangst binnen in de toekomst sterk verbeterd, radio 5 via de fm op de kabel laat qua geluid kwaliteit ook nogal te wensen over.
Hopelijk gaat men in Hilversum nog werken aan een betere geluidkwaliteit van alle NPO zenders, zodat ook wij liefhebbers van goede HIFI ook tevreden gaan worden.
vriendelijke groet Fred Kroonen


Geschreven door:  

charly

28 april 2017 - 14:33 uur

waar luisteren ?


Geschreven door:  

Corrie de Graaf

28 april 2017 - 13:58 uur

Ik zou heel graag een Dab radio willen winnen voor mijn man dan kan hij ook luisteren naar radio 5 als hij met zijn hobby model treintjes bezig is


Geschreven door:  

Jan van den Heuvel

28 april 2017 - 01:01 uur

Beste mensen van NPO 5,

Ik luister al vele jaren naar Radio/NPO 5/ Nostalgia.
Het was fijn om overal deze zender te horen toen deze nog via de middengolf te beluisteren was.
Zelfs tot (ver) buiten de Nederlandse grenzen,
Helaas werd de middengolf verruild in de DAB+.
Zelf vind ik de AM zender fijner (oudere hits hoeven niet altijd een betere kwaliteit te hebben dan vroeger)
en dan horen we gelukkig ook nog minder Engels en meer andere buitenlandse (Duitse, Franse, Spaanse en Italiaanse) liedjes.

Ik werk nu nog in Eindhoven en om geconcentreerd te werken, luister ik via de computer vanaf 7.00 uur naar NPO 5,
Als ik thuis kom, luister ik via de kabel naar NPO 5, maar dan ben ik beperkt tot de huiskamer en niet iedereen heeft mijn smaak m.b.t. muziek.
Nu komt mijn probleem: Op 23 juni word ik, net als Henk, 65 jaar.
Ik wil het komende jaar (tot 66 jaar) dan nog 2 dagen per week werken, maar dan mis ik helaas de andere 3 dagen de muziek van NPO 5.
Dit is een zware afweging, maar voor mijn gezondheid, zal het toch nodig zijn om minder te werken.

Ik heb gehoord hoe ik in de auto de zender via de auto luidsprekers kan laten weergeven, maar dan heb ik nog een transistor radiootje nodig.
Ik had al gehoord dat men naar het Noorden van het land gereden heeft om deze uit te delen en ik hoop van harte dat men nog (maals) naar het Zuiden komt.

Bedankt voor het aanhoren van mijn probleem, met vriendelijke groet,

Jan van den Heuvel
De Zadelmaker 20
5591 NR Heeze
06-23836840


Geschreven door:  

Machteld L Stassijns

26 april 2017 - 22:48 uur

Ik zou heel graag zo'n DAB+ radio hebben om hem mee te nemen als ik overnacht bij vrienden. Zo kan ik overal naar Radio 5 Nostalgie en EO luisteren. Dan kunnen mijn vrienden meeluisteren!
Of Plan B: ik geef de radio aan mijn vrienden en bezoek hen heel vaak om naar Radio 5 te luisteren!


Geschreven door:  

C ter Weeme

26 april 2017 - 17:42 uur

Ik zou het heel fijn vinden om de radio te winnen. Zomers ben ik op mijn volkstuin en mis ik de uitzendingen van radio 5 heel erg.


Geschreven door:  

Gerard van den Burg

26 april 2017 - 09:02 uur

Zou graag in de tuin en auto naar radio5 via dab+ luisteren.


Geschreven door:  

Fam. J. Scholten

25 april 2017 - 17:09 uur

Wij luisteren NPO radio5 altijd via de kabel.
En zouden ook graag buiten middels een DAB radio radio5 willen ontvangen.
Onze wifi reikt niet zo ver dat we in de tuin ook zouden kunnen luisteren via internet.
Ik hoop dat we in Heemskerk DAB kunnen ontvangen.


Geschreven door:  

Ad Timmermans

24 april 2017 - 18:27 uur

We hebben al ruim 2 jaar een DAB+ radio.
We hebben er twee gekocht toen we via de media hoorde dat radio 5 van de AM af zou gaan.
De ontvangst is prima van radio 5
We kunnen via de wifi op deze radio ook alle internet radiozenders ontvangen.
Ik kan niet anders zeggen dag geweldig.


Geschreven door:  

dab+

24 april 2017 - 17:13 uur

lijkt me heel leuk nu ook eens in de auto de programma's te volgen heb namelijk geen dab radio om dit te doen kan ik eindeleik ook jullie programma's in de auto volgen veel succes met het programma


Geschreven door:  

Rene Bakker

24 april 2017 - 16:03 uur

ik luister nu op kantoor Radio5 via internet en het bevalt mij zeer goed, de muziek is goed. Thuis helaas nog geen DAB Radio.


Geschreven door:  

Ellen Mulder

24 april 2017 - 15:19 uur

N.a.v. onderstaande bevinding. Wordt DAB+ in NL uitgezonden waarbij alle zendmasten op dezelfde frequentie uitzenden (Single Frequentie Netwerk) of gebruiken die allemaal een andere frequentie. SNF zou een behoorlijke verbetering in de ontvangst kunnen opleveren want dan dragen alle reflecties bij aan de ontvangst en bij een traditionele zenderverdeling met alle masten een eigen frequentie is dat voordeel er niet en kunnen verschillende frequenties elkaar juist tegenwerken.
Zie onderstaande info:

SFN - Single Frequency Network
Een Single Frequency Network (SFN) is een netwerk van zenders waarbij alle zenders van hetzelfde frequentiekanaa l gebruik maken en allemaal dezelfde informatie uitzenden. Het verzorgingsgebi ed wordt hierdoor vergroot.

Een SFN is in het bijzonder interessant voor omroep. Zowel T-DAB (digitale radio via aardse zenders) en DVB-T (digitale televisie via aardse zenders) hebben de mogelijkheid om van een SFN gebruik te maken. Een SFN kan ook worden gebruikt in andere radiocommunicat ie systemen, zoals een draadloos lokaal netwerk.

Het SFN is gebaseerd op het gebruik van Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing (COFDM). COFDM heeft het voordeel dat het robuust is tegen ontvangst van een signaal en echo's daarvan (meerwegontvang st). De robuustheid tegen meerwegontvangs t wordt verkregen door gebruik te maken van een zogenaamd 'guard interval'. Dit houdt in dat tussen de te verzenden symbolen een bepaalde tijd geen signaal wordt verzonden.

Vanwege deze immuniteit voor meerwegontvangs t is het mogelijk om een SFN op te zetten met behulp van een aantal elkaar overlappende zenders die op dezelfde frequentie werken. In het overlappende gebied wordt het zwakste van de twee signalen gezien als een echo tgv meerwegontvangs t. De twee stations moeten hiervoor wel gesynchroniseer d zijn en de echo moet binnen het guard interval vallen. Hoe verder de stations van elkaar verwijderd zijn, hoe groter het guard interval dan ook moet worden.

Deze vergroting van het verzorgingsgebi ed kent niet alleen maar voordelen. Nadelen van een SFN zijn:

het guard interval verkleint de capaciteit;
het is niet mogelijk lokale variaties in de uitzendingen aan te brengen;
de zenders moeten worden gesynchroniseer d.


Geschreven door:  

Peter Scheer

24 april 2017 - 10:43 uur

Sinds een week of twee heb ik een DAB+ ontvanger gekocht. Jammer van het geld. Ik woon in Houten maar de ontvangst is gewoon belabberd. Ik moet buiten gaan staan om iets te kunnen ontvangen. Regelmatig valt de zender weg. Wat mij opvalt is dat de commerciƫle zenders bijna niet te horen zijn. Ik gebruik ook de ontvanger in de auto. Soms is het goed, de ontvangst, maar het is net zoals vroeger met de AM zender wanneer je onder een brug door rijdt dan valt de zender weg ook dit gebeurt wanneer door smalle straten rijd. Door de reclame op de radio ben ik tot aanschaf gegaan omdat ik regelmatig naar radio 5 en naar radio Paradijs thuis luister maar ook in de auto de zenders wil beluisteren. Ik heb begrepen dat het vermogen van de zenders nogal laag is. Zet deze wat hoger zodat er een ongestoorde ontvangst ontstaat dat luistert wat prettiger.


Geschreven door:  

Chris Quaedvlieg

22 april 2017 - 15:52 uur

Wanneer kan ik in Heerlen Radio5 op mijn DAB+ toestel ontvangen, binnenkort is het al TWEE jaar geleden dat de AM frequentie werd afgeschaft