Digitale radio, wat wil je weten?


Deel hier je vraag!

17 april 2017 13:05

Deze week is er volop aandacht voor jouw vragen over digitale radio!

Week van de Digitale Radio

Tijdens de Week van de Digitale Radio krijgen we een (opfris)cursus internet- en DAB+ radio: Hoe werkt het, waarom gebruiken we het en wat zijn de voordelen?

Ook maak je in elk programma kans op een DAB+ radio!

Stuur je vraag in

"Wat is beter: een app of een stream?"

"Zijn het frequenties of zenders?"

"Wat kost zo'n toestel?"

"Waar kan ik luisteren?"

Vertel ons hieronder in het contactformulier wat je wilt weten over DAB+.

We besteden er dan tijdens de Week van de Digitale Radio uitgebreid aandacht aan!

Maak kans

Stuur zeker je vraag in, want onder alle inzendingen verloten we een aantal DAB+ radio's...

Naam
Please let us know your name.

Telefoonnummer
Invalid Input

Ik heb een vraag over digitale radio
Please let us know your message.

Invalid Input

Plaats reactie

Reacties  

#7 Fam. J. Scholten 25-04-2017 15:09
Wij luisteren NPO radio5 altijd via de kabel.
En zouden ook graag buiten middels een DAB radio radio5 willen ontvangen.
Onze wifi reikt niet zo ver dat we in de tuin ook zouden kunnen luisteren via internet.
Ik hoop dat we in Heemskerk DAB kunnen ontvangen.
#6 Ad Timmermans 24-04-2017 16:27
We hebben al ruim 2 jaar een DAB+ radio.
We hebben er twee gekocht toen we via de media hoorde dat radio 5 van de AM af zou gaan.
De ontvangst is prima van radio 5
We kunnen via de wifi op deze radio ook alle internet radiozenders ontvangen.
Ik kan niet anders zeggen dag geweldig.
#5 dab+ 24-04-2017 15:13
lijkt me heel leuk nu ook eens in de auto de programma's te volgen heb namelijk geen dab radio om dit te doen kan ik eindeleik ook jullie programma's in de auto volgen veel succes met het programma
#4 Rene Bakker 24-04-2017 14:03
ik luister nu op kantoor Radio5 via internet en het bevalt mij zeer goed, de muziek is goed. Thuis helaas nog geen DAB Radio.
#3 Ellen Mulder 24-04-2017 13:19
N.a.v. onderstaande bevinding. Wordt DAB+ in NL uitgezonden waarbij alle zendmasten op dezelfde frequentie uitzenden (Single Frequentie Netwerk) of gebruiken die allemaal een andere frequentie. SNF zou een behoorlijke verbetering in de ontvangst kunnen opleveren want dan dragen alle reflecties bij aan de ontvangst en bij een traditionele zenderverdeling met alle masten een eigen frequentie is dat voordeel er niet en kunnen verschillende frequenties elkaar juist tegenwerken.
Zie onderstaande info:

SFN - Single Frequency Network
Een Single Frequency Network (SFN) is een netwerk van zenders waarbij alle zenders van hetzelfde frequentiekanaa l gebruik maken en allemaal dezelfde informatie uitzenden. Het verzorgingsgebi ed wordt hierdoor vergroot.

Een SFN is in het bijzonder interessant voor omroep. Zowel T-DAB (digitale radio via aardse zenders) en DVB-T (digitale televisie via aardse zenders) hebben de mogelijkheid om van een SFN gebruik te maken. Een SFN kan ook worden gebruikt in andere radiocommunicat ie systemen, zoals een draadloos lokaal netwerk.

Het SFN is gebaseerd op het gebruik van Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing (COFDM). COFDM heeft het voordeel dat het robuust is tegen ontvangst van een signaal en echo's daarvan (meerwegontvang st). De robuustheid tegen meerwegontvangs t wordt verkregen door gebruik te maken van een zogenaamd 'guard interval'. Dit houdt in dat tussen de te verzenden symbolen een bepaalde tijd geen signaal wordt verzonden.

Vanwege deze immuniteit voor meerwegontvangs t is het mogelijk om een SFN op te zetten met behulp van een aantal elkaar overlappende zenders die op dezelfde frequentie werken. In het overlappende gebied wordt het zwakste van de twee signalen gezien als een echo tgv meerwegontvangs t. De twee stations moeten hiervoor wel gesynchroniseer d zijn en de echo moet binnen het guard interval vallen. Hoe verder de stations van elkaar verwijderd zijn, hoe groter het guard interval dan ook moet worden.

Deze vergroting van het verzorgingsgebi ed kent niet alleen maar voordelen. Nadelen van een SFN zijn:

het guard interval verkleint de capaciteit;
het is niet mogelijk lokale variaties in de uitzendingen aan te brengen;
de zenders moeten worden gesynchroniseer d.
#2 Peter Scheer 24-04-2017 08:43
Sinds een week of twee heb ik een DAB+ ontvanger gekocht. Jammer van het geld. Ik woon in Houten maar de ontvangst is gewoon belabberd. Ik moet buiten gaan staan om iets te kunnen ontvangen. Regelmatig valt de zender weg. Wat mij opvalt is dat de commerciële zenders bijna niet te horen zijn. Ik gebruik ook de ontvanger in de auto. Soms is het goed, de ontvangst, maar het is net zoals vroeger met de AM zender wanneer je onder een brug door rijdt dan valt de zender weg ook dit gebeurt wanneer door smalle straten rijd. Door de reclame op de radio ben ik tot aanschaf gegaan omdat ik regelmatig naar radio 5 en naar radio Paradijs thuis luister maar ook in de auto de zenders wil beluisteren. Ik heb begrepen dat het vermogen van de zenders nogal laag is. Zet deze wat hoger zodat er een ongestoorde ontvangst ontstaat dat luistert wat prettiger.
#1 Chris Quaedvlieg 22-04-2017 13:52
Wanneer kan ik in Heerlen Radio5 op mijn DAB+ toestel ontvangen, binnenkort is het al TWEE jaar geleden dat de AM frequentie werd afgeschaft